Forside Nyheder Nyt fra Finansråde... 2010 Danskerne er kunde...

Danskerne er kunder i flere banker

4. februar 2010

AF MARTIN SEJER LÜTZEN

Antallet af danskere, der benytter sig af flere banker på samme tid, stiger støt år for år. Det viser tal fra landets bank-datacentraler, som Finansrådet har indsamlet og analyseret.

Konklusionen fremkommer, fordi det samlede antal CPR-konti i danske banker er steget med i gennemsnit 3,4 procent om året i det seneste årti, mens antallet af danske bankkunder har været nogenlunde konstant. Det betyder, at et stigende antal danskere har oprettet sig som kunder i flere forskellige banker.

- Det er blevet mere normalt at være kunde i flere banker på samme tid. Man forlader måske ikke sin primære bank, men forretningsomfanget i den primære bank bliver mindre, fordi man kan få et bedre tilbud på et bestemt produkt i en anden bank, fortæller Kai Kristensen, professor på institut for marketing og statistik på Handelshøjskolen i Århus.

Den kraftigste stigning i antallet af CPR-konti er sket i 2005 og 2007, da antallet steg med ca. 8 procent om året. Det er ofte tilbud på opsparing (højrente) og store lån, der kan lokke en kunde til at dele sine engagementer mellem flere pengeinstitutter.

Bankerne ser ellers gerne, at en kunde samler alle sine engagementer i samme bank, hvilket også kan kaste nogle storkundefordele af sig. Men den hårde konkurrence mellem bankerne får flere kunder til at shoppe rundt og oprette konti i flere forskellige banker. Det presser bankerne til at være på stikkerne i kampen om kunderne.

Økonomisk konsulent Jan Swyrtz fra Økonomicenteret i Århus genkender tendensen med at kunderne spreder deres engagementer. Han har i mange år beskæftiget sig med danskernes privatøkonomi og bankforhold - mest synligt som rådgiver i tv-programmet "Luksusfælden".

- Det er alle typer kunder, der benytter sig af flere banker, men der er tale om to vidt forskellige kundegrupper: Den ene gruppe er presset på økonomien og søger hele tiden nye kreditmuligheder. Den anden gruppe er velstående og økonomisk bevidste forbrugere, der udnytter, at de for eksempel kan få en børneopsparing med høj rente i Thy, selv om de bor i København, forklarer Jan Swyrtz.

Han peger på, at udviklingen blev sat i gang for godt 25 år siden i forbindelse med den stigende liberalisering af bankområdet.

- Jeg tror også, at mediernes øgede fokus på privatøkonomi har været med til at øge de velstående forbrugeres interesse for deres egen økonomi. Nogle mennesker kunne aldrig finde på at skifte bank, mens andre forbrugere er utrolig prisbevidste, og for dem er det egentlig lige meget, hvilken bank de bruger, siger Jan Swyrtz.

Ifølge Finansrådet bekræfter tallene den store konkurrence mellem bankerne.

- Det overrasker mig ikke, at der findes et stigende antal danskere med konti i flere forskellige banker. Det bekræfter, at der er en god og sund konkurrence i den danske banksektor, siger direktør for Finansrådet Jørgen A. Horwitz.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her