Forside Nyheder Nyt fra Finansråde... 2012 Hold op med at tæn...

Hold op med at tænke som en bank

14. september 2012

Finans IT-Dagen: Det kan betale sig for bankerne at prioritere systematisk produktinnovation via brugerinddragelse og inspiration fra andre brancher. Stort potentiale i store data.

Bankerne skal holde op med at tænke som en bank, når de vil skabe radikalt anderledes produkter til fremtidens bankkunder gennem innovation. I stedet skal de tænke som eksempelvis et teleselskab.

Det var budskabet fra innovationsdirektør Nicholas Moya fra den spanske bank Bankinter på "Finans IT-dagen", da blev afholdt torsdag den 13. sept. i København, Arrangeret af Copenhagen Finans IT Region (CFIR).

Selv om tilliden til de spanske banker i disse år er begrænset, spidsede de 250 beslutningstagere fra Finans- og IT-brancherne ører, for Bankinter hører til blandt den internationale bankverdens mest innovative virksomheder.

Bankinter er med 732.000 kunder og 4.200 ansatte Spaniens femtestørste bank. Den opererer i modsætning til de fire største spanske banker kun i Spanien. Det særlige ved Bankinter er bankens strategi. Specifikt bankens prioritering af teknologi og systematisk innovation som to af fire bærende søjler i deres forretning.

"Vi kan kun konkurrere med de store banker ved hjælp af innovation, ved at skabe produkter og services, som ingen andre har," forklarede Moya om de bagvedliggende årsager til den markante satsning.

Bankinter begyndte allerede for 15 år siden at lave internetbankforretninger, for 12 år siden inkorporerede banken SMS-løsninger, så kunderne kunne optage lån og få tilbud om mere end 50 produkter deriblandt forsikringer via et sikkert, enkelt og effektivt SMS-system. 

I 2006 muliggjorde Bankinter mobilaktiehandel. I dag handler bankens kunder mere end tre gange så mange aktier via mobilen, end de gør foran computeren. Bankinter var også først med mobilbanken, en service der siden 2010 er vokset med mere end 100 procent årligt.

Senest har Bankinter slået sig ned som tele- og internetudbyder, dels set i lyset af at disse forretningsområder uvilkårligt hænger sammen med deres øvrige forretning. Og dels fordi de helt overordnet anser mobilen for at være et kulturelt paradigmeskifte. 

Laboratorier og tænketank

I Bankinter opererer de med en onlineportal ved navn "Bankinterlabs", hvor alle interesserede kan gå ind og se, hvad banken arbejder på at tilbud og løsninger. Også bankens konkurrenter. Her kan man byde ind med ideer og andet input til eksisterende eller helt nye løsninger, som dækker et behov. Derigennem skaber banken et virtuelt fællesskab, der er med til at skabe loyale kunder og fastholde dem.

Den spanske bank har desuden en intern platform kaldet "Innova", hvor de ansatte kan fortælle om "best practice", om behov og bringe nye ideer i spil. Endelig har Bankinter en tænketank, "Functional innovation", hvor der bogstavelig talt tænkes ud af boksen. Her prøver de at nå frem til, hvad fremtidens bankindustri har brug for rent produktmæssigt. Tænketanken fungerer tillige som et gensidigt inspirerende økosystem med partnere som IBM, Cisco, Telefonica og udenlandske banker som Citi Bank.

"Netop nu arbejder vi bl.a. på at skabe indhold til mobilen, så kunder der sidder og leger med deres mobiltelefon i lufthavnen eller bare hjemme på sofaen, vil føle sig underholdt," fortalte Nicholas Moya. For innovationsdirektøren handler den proces ikke om at tænke lidt ekstra lir til en given App, men om at se på projektet som om, at Bankinter var i færd med at skabe en helt ny TV-kanal.

BIG DATA

Mobile løsninger og involvering af kunder og ansatte var ét af hovedemnerne på "Finans IT-Dagen". Store data, eller i fagtermer BIG DATA, var et andet.

Teknologien til at behandle store mængder data er allerede så langt fremme, at banker og andre finansielle virksomheder vil kunne skabe et væld af nye produkter, hvis de f.eks. fik direkte adgang til de uanede mængder data, som gemmer sig i Erhvervsstyrelsens registre. Ydermere ville processer kunne effektiviseres, og kunderne ville opleve, at bankforretningen blev langt hurtigere, mere smidig og mere enkel.

På "Finans IT-Dagen" lagde vicedirektør Anders Hoffmann fra netop Erhvervsstyrelsen ikke skjul på, at de politiske vinde i øjeblikket blæser i den retning, og at udveksling af dataregistre mellem offentlige myndigheder og private aktører rent faktisk kan blive et virkeligt scenarie indenfor en overskuelig tid. "Der ligger," sagde Anders Hoffman, "helt generelt et stort potentiale i samkørsel af offentlige og private registre, som alle parter vil kunne få glæde af."

Vicedirektøren gjorde, som flere andre af "Finans IT-Dagens" aktører, dog opmærksom på, at der er en barriere i spørgsmålet om sikkerhed i forhold til behandlingen af de personfølsomme data. Men teknologien har så at sige indhentet juraen, og som tingene står lige nu, blokerer paragrafferne for udvikling, innovation og skabelsen af nye arbejdspladser lød et af konferencens slutbudskaber.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her