Forside Nyheder Nyt fra Finansråde... 2013 Den digitale udfor...

Den digitale udfordring

28. juni 2013

Det offentlige og det private Danmark bærer et fælles ansvar for at få danskerne med på digitaliseringstoget, siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.
 
Det danske samfund bliver i disse år stadig mere og mere digitaliseret. Det betyder mere selvbetjening og mindre personkontakt. Det gælder kontakten mellem borgere og offentlige myndigheder såsom Politi, Skat, Kommune. Det gælder post, transport og uddannelse. Og det gælder i relationen mellem kunder og private virksomheder.
 
Vi handler mælk og sko på nettet, køber sommerferien, ordner vores forsikringer og bankforretninger i net- eller mobilbanken. Alt efter behov og på præcis det tidspunkt, vi har lyst.
 
Det handler om efterspørgsel. Kunderne kommer ikke længere så ofte i banken. På bare fire år er godt halvdelen af kassetransaktionerne forsvundet.
 
”Vi skal være til stede der, hvor kunderne er og imødekomme deres behov. I 1999 havde vi under en mio. netbankaftaler, i dag er der omkring 4,9 mio. netbankaftaler,” siger direktør i Finansrådet Jørgen A. Horwitz.
 
”Behovet for filialer er simpelthen mindre, det er præcis den samme udvikling, som vi ser med blandt andet antallet af telefonbokse, som jo i dag er reduceret til næsten ingen på grund af mobiltelefonen. Og derfor er det også naturligt, at antallet af filialer er halveret i løbet af de sidste tyve år. Vi har stadigvæk over 1300 filialer i Danmark. Og ser vi på befolkningstætheden, er det stadig mange filialer i forhold til lande som Sverige og Norge, som vi normalt sammenligner os med. I sidste ende vil det komme bankkunderne til gavn, at bankerne effektiviserer driften i form af bedre produkter,” siger Jørgen A. Horwitz videre.
 

Alle skal yde en indsats

Ifølge Finansrådets direktør har også bankerne et medansvar for at få alle danskere med på det digitale tog. Derfor arrangerer bankerne kurser i netbank, tilbyder 24 timers telefonsupport og samarbejder med en lang række offentlige myndigheder og organisationer for at lette overgangen til de digitale løsninger.
 
”For,” siger Jørgen A. Horwitz, ” det er jo hele samfundet, alle aspekter af vores liv, der digitaliseres. Derfor handler det om, at vi alle sammen yder en indsats for at få alle med, og at vi gør det sammen,” fortsætter han.
 
Selv om det offentlige og det private Danmark yder en stor indsats, vil der være en lille restgruppe, som af forskellige årsager enten ikke vil eller ikke er i stand til at bruge hverken netbank, NemID, Skat-Hent-Selv eller andre digitale løsninger. Heller ikke de specialudviklede let-udgaver af f.eks. netbankløsninger, som bankerne har udviklet.
 
”Vi er meget opmærksomme på, at det er vanskeligt at få alle med på digitaliseringstoget. Og derfor skal vi gøre en indsats for at hjælpe dem, der ikke kan selv.  Det gælder især overfor ældre og personer med handicap. Men vi skal huske på, at der altså også var en restgruppe i den analoge verden. Der var mange, der f.eks. ikke kunne udfylde deres selvangivelse i gamle dage, så det er altså ikke en ukendt problemstilling,” påpeger Jørgen A. Horwitz.
 

Motivation

På dette års Folkemøde i Allinge på Bornholm, var digitaliseringen af samfundet til debat i Finansrådets telt. Her deltog underdirektør Michael Teit Nielsen fra Ældresagen. Han forklarede, at Ældresagen havde gode erfaringer med at motivere deres medlemmer til at blive mere digitale ved at tage udgangspunkt i netop deres behov. Hvis barnebarnet skal læse et år i Australien, er Skype et middel til at bevare kontakten. Det incitament virkede.
 
Michael Teit forklarede videre, at når de ældre havde skypet, så var det lige pludselig ikke så uoverskueligt at klikke sig videre til netbanken.
 
”Det er et godt eksempel på, hvad der skal til,” siger Jørgen A. Horwitz, ”jeg tror, at vi alle sammen kan blive bedre til at motivere kunderne til det digitale, så de får en positiv oplevelse. Danskerne skal opleve, at digitaliseringen gør deres hverdag nemmere og billigere. Derfor er det afgørende, at alle os der er med til at bære digitaliseringen frem i samfundet, hele tiden er opmærksomme på, at de nye løsninger lever op til de målsætninger,” afslutter Jørgen A. Horwitz.
 
Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her