Forside Nyheder Nyt fra Finansråde... 2013 Statistik over røv...

Statistik over røveri og netbankindbrud 2. kvartal 2013

18. juli 2013

Røveristatistikken for 2. kvartal 2013 bekræfter de seneste to års faldende tendens med kun to røverier. 
 
”Meget tyder på, at bankernes markante initiativer med at begrænse adgangen til kontanter og øge bygningernes sikring fungerer efter hensigten,” siger juridisk konsulent i Finansrådet Henriette Rolskov om de nye tal.
 
”Samtidig lukkes filialer og flere filialer gøres kontantløse, hvilket betyder, at der i det hele taget er færre mål for de kriminelle. Men det er vanskelligt at pege på det ene forhold, der kan forklare det særligt lave antal røverier i andet kvartal,” siger hun videre.
 
Henriette Rolskov understreger, at bankerne fortsat er meget opmærksomme på, at risikoen for røverier øges i de filialer, der er tilbage med penge. 
 

Netbankindbrud

 
I 2. kvartal blev der begået 56 netbankindbrud med et samlet tab på kr. 1.570.454. Antallet af netbankindbrud er dermed fortsat relativt lavt i Danmark.
 
”For bankerne er det et tegn på, at deres samarbejde for at øge sikkerheden fortsat er på rette spor i en tid, hvor sektoren bevæger sig i retning af at blive mere og mere digital,” forklarer Henriette Rolskov og fortsætter:
 
”Bankerne følger udviklingen i it-kriminalitet og reagerer på de trusler, der rettes imod Danmark. Desværre er ingen løsninger er 100 procent sikre, og derfor er det vigtigt, at vores brugere hjælper med bekæmpelsen af it-kriminalitet ved at opdatere computeren, bruge antivirusprogrammer og være opmærksomme på mærkelige hændelser.”
 
Et eksempel på et mærkeligt forløb behøver ikke rette sig direkte imod indbrud i kundens egen netbank, det kan også være et fupnummer for at få kunden med i elektronisk penge-hæleri. Dette kaldes at blive brugt som ”muldyr”.
 
”I praksis fungerer det sådan, at de it-kriminelle overfører penge fra et netbankindbrud til en godtroende kundes konto. Kunden tror, at det er et legalt job, hvor han/hun blot skal hæve beløbet i kontanter og overføre dem til en modtager eksempelvis via Western Union eller Money Gram. I virkeligheden er det stjålne penge, og når pengene bliver sporet står kunden, der har overført pengene med et alvorligt forklaringsproblem,” forklarer Henriette Rolskov.
 
Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her