Forside Nyheder Nyt fra Finansråde... 2013 Lær om økonomi i s...

Lær om økonomi i skolen

18. april 2013

I disse dage kulminerer to af Finansrådets målrettede tiltag for at øge den finansielle forståelse blandt unge i Danmark.

Det handler om dagens finale i Virksomhedsspillet, et onlinespil hvor ca. 3.000 skoleelever fra hele landet har simuleret opstart- og drift af egen virtuel virksomhed. Og det handler om morgendagens to semifinaler (i Århus og København) i European Business Game (EBG), der er en konkurrence blandt landets gymnasieelever om at udarbejde det bedste fiktive virksomhedskoncept. 1.500 gymnasieelever har siden efteråret arbejdet intenst med EBG.

”Både Virksomhedsspillet og EBG giver eleverne mulighed for at afprøve teorien fra klasseværelset i praksis. De finder ud af, hvad der skal til, for at skabe en virksomhed helt fra den spæde idé til selve lanceringen og salg,” siger kontorchef i Finansrådet Christian Michelsen og fortsætter:

”Eller sagt på en anden måde, så erfarer eleverne på egen krop, hvad det kræver at starte egen virksomhed og hvordan teori og praksis spiller sammen – eller nogle gange ikke gør.”

Ifølge kontorchefen er især EBG med til at lære de unge gymnasieelever om penge og økonomi på en meget virkelighedsnær måde.

”Begreber som rente, afkast og ydelse kan meget hurtigt blive meget abstrakt i en normal tavleundervisningssituation. Derfor er der en pædagogisk og didaktisk fordel i at undervise på nye måder. Det er også klart, at det rent konkurrencemæssige aspekt i Virksomhedsspillet og EBG kan virke befordrende på elevernes interesse og engagement,” påpeger Christian Michelsen.

Samfundsmæssigt aspekt

EBG er allerede skrevet ind i læreplanerne for erhvervsøkonomi, men EBG har ifølge Finansrådets kontorchef ikke kun en læremæssig pointe.

”Det handler også om at præsentere eleverne for iværksættervejen som et karrierevalg. At vise dem at det at skabe nye virksomheder er et reelt alternativ til den fremherskende lønmodtagerkultur, vi har i Danmark, hvor langt de fleste tager en uddannelse og derefter søger et job,” forklarer Christian Michelsen og opsummerer:

”På den måde er der også et samfundsmæssigt aspekt i EBG. Og vi må ikke glemme, at nye virksomheder skaber flere jobs end allerede etablerede virksomheder gør.”

Fra erhvervsøkonomi til privatøkonomi

Finansrådets arbejde for at øge den finansielle forståelse blandt de danske skoleelever relaterer sig ikke kun til erhvervsøkonomi. Rådet har også et særligt fokus på privatøkonomi. Det skyldes ikke mindst, at mange danske unge ved for lidt om privatøkonomi.

”De unge er ikke i stand til at foretage informerede valg om deres egen økonomiske situation. Mange unge er allerede storforbrugere, men alt for mange havner i gældsfælder, fordi de ikke er klar over konsekvenserne af f.eks. at optage dyre forbrugslån. Det er,” understreger Christian Michelsen, ”en samfundsmæssig opgave at sikre, at langt færre unge ender i gældsfælder, som kommer til at præge deres gøren og muligheder langt ind i voksenalderen.”

Vender vi tilbage til det rent læringsmæssige aspekt, giver det også på det privatøkonomiske område god mening at gøre undervisningen mere praktisk og konkret, mener kontorchefen.

”Børn lærer på forskellige måder, og for nogle børn er det lettere at forholde sig til eksempelvis virkelighedstro eksempler fra deres hverdag. Forældre kan læse lektier med deres børn igennem en samtale om, hvorvidt en sofa eller ny computer er billigst, hvis man låner penge ved kassen i forretningen eller betaler kontant,” eksemplificerer Christian Michelsen og fortsætter:

”Hvis man gør det så konkret, og på den måde kombinerer teorien med det praktiske og kombinerer skolen med hjemmet, bliver der pludselig bygget en bro henover det hele. Det vil give mening for rigtig mange elever.”

Fakta

Finalehold i Finansrådets Virksomhedsspil:

(Afholdes den 18/4 kl. 10-16 Finanssektorens Hus, Amaliegade 7, i København)

1. Region Nordjylland: Holdet “Gold Diggers A/S”, Ålborg Handelsgymnasium
2. Region Midtjylland: Holdet “Pólakkerne”, Århus Købmandsskole
3. Region Syddanmark: Holdet “IBC FTWA”, IBC Aabenraa
4. Regions Hovedstaden: Holdet “YOLO!”, Virum Gymnasium
5. Region Sjælland: Holdet “Ekologi”, ZBC Vordingborg
6. “De fem Mariehøns”. Sct. Knuds Gymnasium. (Wildcard)
7. “Dyhrs – Malthe & Mads-Christian”, Dyrs Skole. (Wildcard)
8. “Kier”, Agri College Aalborg. (Wildcard)

Læs mere om Virksomhedsspillet

Deltagere i EBG-semifinale i Århus:

(Afholdes den 19/4 kl. 9.30-15.30 i Jyske Bank, Østergade 4)

1. Egaa Gymnasium, Color Stripes
2. Aabenraa Statsskole, B-safeT
3. Tradium, Randers, Fun4you
4. Viby Gymnasium, Icetube
5. Viborg Gymnasium, KitchenSolutions
6. Rosborg Gymnasium, PerfoTables I/S
7. Tradium Rander, Radio Ambulance Emergency Relief
8. Vestfyns Gymnasium, Safe Waive
9. Vejle Tekniske Gymnasium, Tekstile Mechanics

(5 hold fra Århus går videre til den danske finale)

Deltagere i EBG-semifinale i København:

(Afholdes den 19/4 kl. 9.30-15.30 i Finanssektorens Hus, Amaliegade 7)

1. Himmelev Gymnasium, Coverz
2. Bornholms Gymnasium, P-App
3. Høje Taastrup Gymnasium, BASH
4. Sorø Akademi, Bicycle Enthusiasts
5. Knord Hillerød, Easy Piece
6. Ørestad Gymnasium, EasyFind
7. Gladsaxe Gymnasium, GPC – Green Phone Charging
8. Gl. Hellerup Gymnasium, Innovative Soles
9. Knord Hillerød, Lex Industries
10. Herlufsholm, Senice
11. Knord Lyngby, LibraGames
12. Kalundborg Gymnasium, PRC
13. Knord Hillerød, MenuSmartCard
14. Herlufsholm, Solar Booster

(7 hold fra København vil gå videre til den danske finale)

Den danske finale afholdes 2. maj 2013 i Finansrådet.

Læs mere om EBG

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her