Forside Politik Analyser Filial eller netba...

Filial eller netbank

24. oktober 2013

Analyse: Antallet af bankfilialer i Danmark falder i takt med at flere og flere danskere anvender bankernes digitale løsninger.
 
Ved seneste opgørelse i 2012 brugte ca. 80 pct. af danske internetbrugere netbank, mens antallet af filialer var 1.436.
 
Hver gang andelen af befolkningen, der bruger netbank, stiger med ét procentpoint, falder antallet af filialer med ca. 17.
 
De danske banker begyndte for alvor at tilpasse antallet af filialer i 2007 og 2008. Igennem den efterfølgende finanskrise har bankernes indtjening ikke bare været meget lav, den har til tider været negativ. Derfor har der været behov for omkostningstilpasninger, og som led i den proces, har bankerne set nærmere på antallet af filialer. Der er altså en direkte omkostningsforklaring på, at bankerne i de senere år har tilpasset antallet af filialer.
 
Det er også en kendsgerning, at danskerne i stigende grad efterspørger at kunne klare bankforretningerne via computeren, mobiltelefonen, tablets mm. Efterspørgslen er således en væsentlig årsag til, at der er færre bankfilialer.
 
Beregninger baseret på observationer for de 28 lande i EU peger på, at efterspørgslen efter digitale selvbetjeningsløsninger er den dominerende faktor bag filialtilpasningen.
 
Også omkostningsforklaringen er statistisk signifikant. Og det kan derfor konkluderes, at udviklingen med færre filialer både er drevet af et ønske om færre omkostninger og et mindre behov for fysiske bankfilialer.
 
Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her