Forside Politik Kommentarer 2009 Giv talenter de be...

Giv talenter de bedst mulige vilkår

15. juni 2009

Debatindlæg i Berlingske Tidende den 15. juni 2009

Meget tyder på, at vi til sommer får en stor stigning i antallet af unge, der vil læse en videregående uddannelse. Dansk erhvervsliv har behov for mange flere højtuddannede. Og vi kommer til at mangle de højtuddannede fremover, viser fremskrivninger. Derfor er det centralt, at vi anvender den talentmasse vi har til rådighed optimalt.

Her hopper kæden desværre af! Vi giver ikke vores universiteter de rammer, der skal til for at få de unge bedst muligt uddannet. På de største hovedområder som humaniora og samfundsvidenskab er taxameteret så lavt, at vi ser mange eksempler på studerende på de danske universiteter, der modtager helt ned til fire timers undervisning om ugen, og som ikke får den nødvendige feedback på de opgaver, de afleverer. Det får vi ikke ret meget verdensklasse og konkurrencekraft ud af.

Vi er derfor glade for, at partierne bag Globaliseringspuljen har vedtaget, at der skal gennemføres en analyse af omfanget og karakteren af de uddannelsesmæssige konsekvenser af de lave taxametre på humaniora og samfundsvidenskab sammenlignet med andre universitetsuddannelser. Og vi ser meget frem til at se den analyse, Finansministeriet har igangsat.

Særligt interessant bliver det at se sammenligningen af rammerne for læring i de forskellige lande. Modtager danske studerende undervisning i samme omfang, som unge i andre lande? Har underviserne den nødvendige tid til at give de studerende feedback på deres progression? Møder de studerende i tilstrækkeligt omfang videnskabeligt personale?

En anden væsentlig grund til, at vi skal have mere kontakt mellem undervisere og studerende, er dokumenteret i en ny rapport fra FBE. Den viser, at tilbud om undervisning, feedback til studerende og fagligt dygtige rollemodeller blandt underviserne er helt afgørende for, om unge fra ikke-boglige hjem klarer sig i gennem uddannelserne.

Vi har i dag alt for stort spild af talent i det danske uddannelsessystem. Kun 44 pct. af de unge fra ikke-uddannelsesvante familier, der har fået over ni i gennemsnit i gymnasiet, ender med at få en lang videregående uddannelse.

Vi skal investere i vores talenter i Danmark. Vi har ikke råd til andet. At give unge fire timers undervisning om ugen, ikke give dem feedback på deres opgaver og sjældent lade dem møde en professor er ikke en forretningsmæssig klog disposition.

At forvente verdensklasse på den baggrund svarer til, at de danske superligahold kun træner mandag og onsdag aften, at man lader en frivillig træne dem, og så alligevel forventer, at de klarer sig godt i de europæiske turneringer. Det lader sig simpelthen ikke gøre at nå toppen på den måde.

Debatindlægget er skrevet af:



Stina Vrang Elias, adm. dir. FUHU/DEA/FBE
Finn Borch Andersen, formand, DJØF
Knud Henning Andersen, underdirektør, Finansrådet
Michael Budolfsen, næstformand, Finansforbundet
Mads Henriksen, formand, C3
Bjarne Lundager Jensen, uddannelseschef, DI
Jannik Schack Linnemann, forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv
Jens Vraa-Jensen, konsulent, DM

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her