Forside Politik Kommentarer 2010 Forbrugerforvirrin...

Forbrugerforvirring frem for forbrugerbeskyttelse

4. oktober 2010

Debatindlæg bragt i Jyllands-Posten 29. september 2010. Af underdirektør Susanne Dolberg, Finansrådet

For en gangs skyld er Finansrådet tæt på at være enig i en af redaktør Lars Nielsens mange betragtninger om stort og småt i den finansielle sektor.

Lørdag (18. september) beskrev redaktøren således i JP's erhvervstillæg, hvordan bankerne overinformerer kunderne med centimetertykke stabler af overflødigt (fremgår det) papir.

Så langt er vi for så vidt enige.

Lars Nielsen glemmer bare, at dette ikke er noget, bankerne finder på. Bankerne er hellere end gerne fri for at bruge de enorme ressourcer på at administrere alle disse informationer og store summer på papir og forsendelse. Vi mener dybest set, at kunderne bliver mere forvirrede end bevidste af al denne - overflødige - information. Den gennemsigtighed, der ellers ustandseligt efterlyses af politikere, medier og forbrugerinteresser, går tabt.

Sagen er bare, at det netop er lovgiver, støttet af organisationer som fx  Forbrugerrådet, der - af misforstået hensyn til forbrugerne - i lovgivning, god skik-regler og forbrugerbeskyttelsesdirektiver pålægger bankerne disse myriader af krav om kundeinformation. Det er med andre ord krav i lovgivningen, der gør, at bankerne må udsende den betydelige mængde information. Og vi kan forurolige Lars Nielsen - og formentlig mange andre - med, at der kommer mere til. 

Netop nu lægges der fx sidste hånd på arbejdet med at pålægge banker og andre långivere krav om også at udlevere såkaldte "førkontraktuelle oplysninger" i form af endnu et skema. Det er redskab til brug for, at kunden kan indhente lånetilbud fra forskellige långivere. Det har man for så vidt altid kunnet gøre, men det nye er, at dette skema skal fylde op i den i forvejen betragtelige bunke, og kunden har ikke mulighed for at frabede sig det. Heller ikke selv om kunden på forhånd har valgt bank - måske efter et besøg på portalen pengepriser.dk - og derfor egentlig ikke ønsker at forholde sig til flere udfyldningsskemaer.

Vi kan forsikre Lars Nielsen om, at de finansielle brancheorganisationer ihærdigt - men uden held - har forsøgt at minimere besværet for kunderne. Samtidig med, naturligvis, at kunderne tilbydes adgang til den relevante information. Vi mener jo at have et rimeligt kendskab til, hvordan rådgivningen af kunderne foregår og har en rimelig fornemmelse af, hvilke informationer, kunderne efterspørger. Vi har samtidigt et ønske om ikke at belaste vore kunder med store mængder af information, som ikke skal bruges. Fra lovgivers side mener man imidlertid at være bedre i stand til at vurdere kundernes behov for information. Bankerne og andre långivere overlades så til at forklare kunderne nødvendigheden af de centimetertykke stabler af papir.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Surfer du videre, accepterer du dette. Afvis her