Forside Presse Pressemeddelelser 2008 Den finansielle se...

Den finansielle sektor indgår aftale med staten om 2-årig garanti for de danske pengeinstitutter

6. oktober 2008

Den finansielle sektor har i regi af Det Private Beredskab indgået en 2-årig garanti med staten, der sikrer tilliden til danske pengeinstitutter.

Danmark har i dag en sund og solid banksektor. Situationen på de internationale finansielle markeder er imidlertid ustabil. Statsgarantien vil sikre den fortsatte tillid til danske banker på de internationale lånemarkeder.

Med den indgåede aftale betaler sektoren 10 mia. kr., som kun udløses, hvis en bank kommer i en situation, hvor den ikke kan klare problemerne selv. Herudover betaler sektoren årligt 7,5 mia. kr. i garantiprovision i aftalens løbetid. Endelig forpligter sektoren sig til om nødvendigt at betale yderligere op til 10 mia. kr.

Finansrådet mener, at det er en bekostelig løsning - men det er den mest ansvarlige i den aktuelle situation, hvor likviditetssituationen såvel internationalt som nationalt til stadighed forværres.

- Regeringen har udvist rettidig omhu med denne løsning. Der er ingen tvivl om, at det er nu, der skal handles for at få sat gang i pengemarkedets blodomløb. De seneste uger og ikke mindst de sidste dage har vist os, at den finansielle krise såvel internationalt som nationalt er taget til i styrke siger Finansrådets formand Peter Schütze.

- Der er udvist handlekraft og rettidighed fra regeringens og oppositionens side i denne sag. Man har forstået situationens alvor, løbende fulgt den hastigt eskalerende udvikling på markederne og reageret, da det var nødvendigt.

- Samtidig er det flot, at et bredt flertal af Folketingets partier har givet deres støtte til aftalen, siger Peter Schütze.