Forside Presse Pressemeddelelser 2009 Få din SP-ordning ...

Få din SP-ordning udbetalt

25. maj 2009

Folketinget har i dag vedtaget, at det er muligt at ophæve SP-ordningerne fra 1. juni 2009 til 31. december 2009. Det betyder, at man kan få udbetalt indeståendet på sin SP-konto.

Af de første 15.000 kroner skal der betales en afgift på 35 procent, og for beløb over 15.000 kroner skal der betales en afgift på 50 procent.

ATP står for udbetalingen af de ordninger, der står hos ATP. En del borgere har valgt at flytte deres SP-ordninger fra ATP til en bank eller sparekasse. Disse borgere har naturligvis også mulighed for at ophæve deres SP-ordning. I de tilfælde er det banken eller sparekassen, der står for udbetalingen.

De fleste banker og sparekasser vil i løbet af maj og juni sende information om muligheden for at ophæve SP-ordningen til de kunder, som har SP-ordninger stående.

Hvis man ikke modtager information fra banken eller sparekassen, kan man henvende sig i sin bank eller sparekasse efter 1. juni og bede om at få ordningen udbetalt. Da der er tale om mange konti, der skal gøres op og udbetales over en kort periode, må der påregnes en vis ekspeditionstid ligesom hos ATP.