Forside Presse Pressemeddelelser 2009 Finansrådet: Kredi...

Finansrådet: Kreditpakke sikrer robust finansiel sektor

18. januar 2009

Et bredt flertal i Folketinget indgik søndag den 6. oktober 2008 forlig om en kreditpakke på 75 mia. kr. til danske banker og sparekasser samt 25 mia. kr. til realkreditinstitutterne. Kreditpakken skal sikre bankernes mulighed for at yde kredit til privat- og erhvervskunder.

- Finansrådet finder det fornuftigt, at partierne sikrer en meget robust finansiel sektor. Bankerne kan dermed koncentrere sig om lån og kreditter til sunde, veldrevne projekter og kreditværdige kunder. Og dermed kan kreditpakken være med til at skabe grundlag for sunde udlån og mindske risikoen for en kreditklemme, siger Finansrådets formand Peter Schütze.

Finansrådet er tilfreds med, at der er fundet en hybrid kernekapital konstruktion, som vi har set i andre lande. *)

- Det er bestemt ikke en billig facilitet, der er stillet til rådighed. Formålet er imidlertid, at der stilles kernekapital til rådighed - det er jo netop denne type kapital, bankerne har meget vanskeligt ved at skaffe andre steder, siger Finansrådets formand Peter Schütze.

- Jeg forventer, at mange af Finansrådets medlemmer vil benytte de nye muligheder. Men det er naturligvis op til bestyrelserne og ejerne af bankerne på de kommende generalforsamlinger at afgøre, om de vil bruge kreditpakkens faciliteter, siger Peter Schütze.

*) Hybrid kernekapital kan medregnes til pengeinstitutternes ansvarlige kapital. Hybrid kernekapital har karakter af et gældsinstrument, men pålagt strengere krav, herunder at løbetiden ikke må være fast, og at forrentning af gælden bortfalder, hvis pengeinstituttet ikke har frie reserver. Kilde: Danmarks Nationalbank.