Forside Presse Pressemeddelelser 2009 Finansrådet støtte...

Finansrådet støtter klar og målrettet erhvervspakke

22. september 2009

Bankerne roser det nye forlig, der har fokus på risikovillig kapital og eksport.

- Den rette dosering på det rette tidspunkt, siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz om regeringens erhvervspakke, der i dag er indgået aftale om med Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

- Der har i lang tid været mangel på netop risikovillig kapital, der sammen med almindelige banklån udgør den nødvendige finansiering for virksomhederne.

Bankerne har været kritiseret for ikke at ville låne tilstrækkeligt ud til små og mellemstore virksomheder. En misforstået kritik.

- Udover den lave efterspørgsel, der har ramt virksomhederne hårdt, har problemet været, at der har været mangel på risikovillig kapital, og derfor har mange projekter ikke været tilstrækkelig sunde og bæredygtige til at opnå bankfinansiering. Aftalen kan hjælpe med at rette op herpå, siger Jørgen A. Horwitz.

- Bankerne er tiltænkt en central rolle i udmøntningen af pakken. Et ansvar vi gerne løfter. Aftalen er fremadskuende og danner et godt grundlag for eksport. Den sikrer, at vores virksomheder er klar, når efterspørgslen på markederne øges, påpeger Jørgen A. Horwitz.

Der lægges i aftalen desuden op til en uafhængig evaluering af Vækstfonden.

- Det er meget positivt, at der i aftalen er fokus på at effektivisere de nuværende ordninger. Det er vigtigt at sikre sig, at Vækstfonden gør en forskel i forhold til det øvrige venture marked, og at statens midler anvendes fornuftigt, siger Jørgen A. Horwitz.