Forside Presse Pressemeddelelser 2009 Regeringsudspil sl...

Regeringsudspil slet ikke ambitiøst nok

24. februar 2009

- Regeringen skal have ros for at have fokus på at lette skatten på arbejde og øge de grønne afgifter. Der burde imidlertid have været sat langt mere markant ind på den højeste marginalskat, der fortsat er over 55 pct. Forslaget er slet ikke ambitiøst nok. Ingen burde betale mere end 50 pct. i skat af deres arbejdsindkomst, siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.

- Danmark vil internationalt set fortsat ligge i den høje ende, og det har betydning i konkurrencen om at blive det førende vidensamfund og på sigt sikre opretholdelsen af velfærdssamfundet, fortsætter Jørgen A. Horwitz.

Finansrådet stiller sig uforstående over for forslaget om at øge lønsumsafgiften.

- I en globaliseret verden er det ikke logisk at forhøje en særskat på finansiel virksomhed i Danmark. Lønsumsafgiften er i forvejen en stor hæmsko for den finansielle sektors konkurrenceevne, da det alene er Frankrig, der også er belastet af en sådan særskat, siger Jørgen A. Horwitz.

Forslaget om et loft over pensionsindbetalinger er uhensigtsmæssigt. Der sker en uheldig forskelsbehandling af pensionsordningerne. Der er i stedet behov for gennemskuelighed og lige konkurrence. Særskatten på pensionsudbetalinger over 284.000 kr. er forståelig i lyset af skattelettelsen på arbejde, men udfasningen bør ske langt hurtigere end de bebudede 32 år.

- Vi mener principielt ikke, der skal være loft over pensionsindbetalinger. Det må være op til den enkelte at bestemme, hvor meget der ønskes sparet op til pensionsalderen. Særskatten på pensionsudbetalinger vil gøre tingene uigennemskuelige og straffe fremtidige pensionsopsparinger helt unødvendigt, understreger Jørgen A. Horwitz

- Med tanke på de hårde økonomiske tider vi er midt i, er det nu, der skal sættes ind med skattelettelser for at sætte gang i hjulene igen. Derfor er det også fornuftigt med en underfinansiering i starten siger Jørgen A. Horwitz, der håber på bred tilslutning til forårspakken.