Forside Presse Pressemeddelelser 2009 Undgå IT-indbrud i...

Undgå IT-indbrud i virksomheden

10. december 2009

DI, Dansk Erhverv og Finansrådet kommer virksomhederne i møde med let forståelige IT-råd, der forbedrer IT-sikkerheden og nedsætter risikoen for unødvendige tab.

Hackere over hele verden står på spring for at begå IT-indbrud hos virksomheder med dårlig IT-sikkerhed. Mange mindre virksomheders økonomi, troværdighed og overlevelse afhænger derfor af, om IT-sikkerheden er i orden. Det kan være fatalt, hvis IT-kriminelle får adgang til følsomt indhold som netbank-oplysninger, patenter eller andre forretningshemmeligheder.

For at dæmme op for IT-indbrud i virksomhederne har DI, Dansk Erhverv og Finansrådet sammen udarbejdet en liste med otte gode råd om IT-sikkerhed for især små og mellemstore virksomheder, der ikke har egen IT-afdeling.

Ifølge Jacob Herbst, teknisk chef i IT-sikkerhedsfirmaet Dubex, kan alle virksomheder have stor gavn af at følge de tre erhvervsorganisationers råd om IT-sikkerhed og kombinere dem med almindelig sund fornuft. Det kan reducere risikoen for IT-indbrud i virksomheden.

- Det er nogle rimeligt simple råd, som alle virksomheder kan forholde sig til og bør have i baghovedet. Specielt mindre virksomheder, der måske kun har et par enkelte pc'er, der bruges til lønudbetalinger, kan have glæde af at fokusere på disse gode råd. Det er også en god idé at tale med og benytte sig af folk, der ved noget om IT-sikkerhed - om det så er naboens søn eller en IT-leverandør, siger Jacob Herbst.

DI, Dansk Erhverv og Finansrådet håber, at virksomhederne vil tage imod de gode råd til, hvordan de øger IT-sikkerheden:

• De mindre og mellemstore virksomheder har behov for let tilgang til informationssikkerhed, og det kan disse råd give dem, siger chefkonsulent i DI, Henning Mortensen.
  • For mange små og mellemstore virksomheder virker IT-sikkerhed uoverskueligt. Med de gode råd har vi gjort det simpelt for den enkelte virksomhed at reducere risikoen for IT-indbrud, forklarer chefkonsulent Christian Ohm, Dansk Erhverv.
  • Det er sådan, at banken garanterer for sikkerheden i bankens IT-systemer, mens virksomhederne selv står for sikkerheden på deres egne computere. Hvis man som virksomhed følger disse IT-råd, er man allerede kommet langt, siger underdirektør Tina Füssel fra Finansrådet.

Listen med gode råd ligger på hjemmesiderne hos Finansrådet, DI og Dansk Erhverv. For hvert punkt er der en udførlig vejledning til, hvordan man konkret skal gøre.

Gode råd om IT-sikkerhed for mindre virksomheder:

Sørg for:

1. At holde IT-systemer opdateret