Forside Presse Pressemeddelelser 2010 Banker samarbejder...

Banker samarbejder med SKAT om afsløring af skattesvindel

23. marts 2010

Finansrådet opfordrer sine medlemmer til at stille sig til rådighed for skattemyndighederne i bestræbelserne på at afsløre skattesvindel.

Bankerne opfordres til at imødekomme SKATs anmodning om at indhente oplysninger om transaktioner til og fra 51 lande i en periode på fem år. Oplysningerne skal danne grundlag for SKATs projekt Money Transfer.

Finansrådet fik tirsdag vished for, at der er hjemmelsgrundlag for SKATs anmodning. Skatteministeriet konkluderer på baggrund af en redegørelse fra Kammeradvokaten, at der er klar hjemmel til SKATs anmodning om at få udleveret de pågældende oplysninger.

- Det har for Finansrådet været afgørende at sikre lovhjemlen, således at udlevering af oplysninger vedrørende kundeforhold til myndighederne ikke krænker kundernes retssikkerhed. Det har vi nu fået vished for via Kammeradvokatens redegørelse, og derfor tøver vi ikke med at opfordre bankerne til at stille de ønskede oplysninger til rådighed for SKAT, siger direktør i Finansrådet Jørgen A. Horwitz.

Finansrådet har derfor tirsdag i en skrivelse til bankerne opfordret medlemmerne til at udlevere de oplysninger, der efterspørges af SKAT.