Forside Presse Pressemeddelelser 2010 Finansrådet og Fin...

Finansrådet og Finansforbundet: Unge skal have bedre finansiel forståelse

2. marts 2010

Unge mangler basalt kendskab til privatøkonomi og helt grundlæggende begreber inden for finansiel forståelse. Det er nødvendigt for at leve et helt almindeligt liv, og derfor skal der sættes ind allerede i folkeskolealderen, mener Finansrådet og Finansforbundet.

At 45.000 unge danskere i alderen 21-30 år er registreret i RKI taler sit tydelige sprog. Og når Berlingske Tidende i dag d. 2. marts tilmed kan præsentere en undersøgelse fra YouGov Zapera, der viser, at en tredjedel af de unge ikke ved, hvad rente er, bør alle alarmklokker ringe. Der er simpelthen behov for en styrket indsats for at vores unge medborgere ikke skal starte voksentilværelsen med en voldsom gældsbyrde på skuldrene.

- Den manglende viden kan blive fatal for mange unge senere i livet. Vi vil gerne kvittere for Socialdemokraternes tanke om at integrere den finansielle forståelse allerede i folkeskolen siger formand Kent Petersen, Finansforbundet, og direktør Jørgen A. Horwitz, Finansrådet og understreger, at dette ikke er ensbetydende med yderligere opgaver for lærerne.

- Vi er enige med Christine Antorini i, at der ikke er behov for et decideret nyt fag, men at der vil være store gevinster ved at integrere den finansielle forståelse i allerede eksisterende fag som matematik, samfundsfag og historie siger Kent Petersen.

Mange unge vil kunne have stor glæde af løbende at have arbejdet med privatøkonomiske problemstillinger, så de kan opnå en nødvendig kompetence, når de senere i livet står over for større økonomiske beslutninger. Finansforbundet og Finansrådet ser derfor gerne den finansielle forståelse tænkt ind i hele skolesystemet.

- Vi mener, det er muligt at inddrage eksempler på finansiel forståelse hele vejen op gennem uddannelsessystemet. Alle børn og unge vil kunne få stor nytte af en sådan viden og kompetence lige fra de får deres første lommepenge til de skal til at håndtere deres egen økonomi. Vi tror, det vil få en overordentlig positiv effekt for hele samfundsøkonomien siger Jørgen A. Horwitz.

- Det er vores håb, at regeringen vil bakke positivt op om at løfte vidensniveauet i hele skolesystemet. Vi ser frem til at få en bred aftale i stand om den finansielle forståelse, og vi bidrager meget gerne hertil, siger Kent Petersen og Jørgen A. Horwitz.

Kontakt:

Kent Petersen