Forside Presse Pressemeddelelser 2010 Landbrugspakke øge...

Landbrugspakke øger omkostningerne for bankkunderne

9. april 2010

Finansieringen af landbrugspakken øger priserne for bankernes kunder.

- Aftalen medfører markant øgede omkostninger for bankerne, fordi bankernes særskat, lønsumsafgiften, øges med 1 mia. kr. over to år. Det vil naturligvis ramme erhvervslivet og de private bankkunder, siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.

- Timingen er højst uheldig. Der er ikke brug for initiativer, der hæmmer væksten i en tid, hvor opsvinget er skrøbeligt. Forhøjelsen af lønsumsafgiften var oprindeligt planlagt til først at træde i kraft i 2013. En forhøjelse nu er derfor ikke fornuftig.

- Bankerne har store omkostninger til finansieringen af bankpakkerne. Vi har sørget for at rydde op i egne rækker. Vi er uforstående over for, at det også er bankerne, der skal betale for landbrugspakken, siger Jørgen A. Horwitz.

- Det virker desuden helt paradoksalt, at regeringen finansierer fjernelsen af landbrugets særskat ved at øge en anden særskat i dansk erhvervsliv, nemlig lønsumsafgiften for finansielle virksomheder. Kun franske banker er også belastet af en særskat på lønnen. Ulige konkurrencevilkår går ud over danske højproduktive arbejdspladser, siger Jørgen A. Horwitz.