Forside Presse Pressemeddelelser 2011 Banksektor sikrer ...

Banksektor sikrer Max Bank via Bankpakke IV

10. oktober 2011

Finansrådet glæder sig over, at Konsolideringsinitiativerne - kendt som Bankpakke IV - har vist deres værd; De sunde dele af Max Bank er overtaget af Sparekassen Sjælland. Ingen indskydere eller simple kreditorer lider tab.

Det er lykkedes banksektoren at finde en løsning, så ingen indskydere eller simple kreditorer kommer til at lide tab i forbindelse med Max Banks afvikling.

- Finansrådet glæder sig over, at Folketinget med Bankpakke IV har givet sektoren redskaber, der gør, at ingen indskydere eller simple kreditorer lider tab i forbindelse med afviklingen af Max Bank, siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.

Sparekassen Sjælland overtager den "grønne del" af Max Bank, det vil sige Max Banks sunde engagementer, herunder alle privatkunder, mens Finansiel Stabilitet overtager den "røde del", det vil sige de usunde engagementer.

I forbindelse med overtagelsen af Max Bank har Finansiel Stabilitet og Indskydergarantifonden, der finansieres af bankerne, givet en medgift, som har muliggjort løsningen.

Samlet set bliver løsningen billigere end under Bankpakke III, og løsningen efterlader fortsat staten med et overskud på bankpakkerne.

- Bankpakke IV indeholder bedre incitamenter og redskaber end Bankpakke III, og det har været muligt at sikre alle indskydere og simple kreditorer. Det er vi rigtig glade for. Og selvom Max Bank har kostet staten penge, har bankerne allerede betalt så meget til staten, at der fortsat er et samlet overskud på bankpakkerne for staten. Skatteyderne har således ikke tabt penge, siger Jørgen A. Horwitz.

- Bankpakke IV har nu vist sit værd, siger Jørgen A. Horwitz, der dog peger på, at hver bank har sine egne karakteristika, og at man ikke kan garantere, at Bankpakke IV vil kunne bringes i anvendelse ved andre tilfælde, hvor en bank eventuelt skal afvikles.

Yderligere oplysninger:

Direktør Jørgen A. Horwitz, Finansrådet via pressechef Mikael Winkler,