Forside Presse Pressemeddelelser 2011 Fair løsning 2020 ...

Fair løsning 2020 rammer danske arbejdspladser

16. maj 2011

Socialdemokraterne og SF ønsker vækst og velfærd men griber udfordringen forkert an. Man kommer ikke uden om, at det er dansk erhvervsliv, der skal skabe den vækst, der skal finansiere fremtidens velfærd. Og så nytter det ikke at forringe rammevilkårene for erhvervslivet.

- Når målet er vækst, hænger det ikke sammen, at S og SF vil øge omkostningerne for bankerne, som er et af dansk erhvervsliv vigtigste rammevilkår, siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.

S og SF anerkender at bankerne skal konsolidere sig, at udgifterne til at låne på de internationale pengemarkeder stiger, og at ratingbureauerne har nedgraderet flere danske banker. Samtidig bliver bankerne i de kommende år påført en meget omfangsrig regulering på kapital og likviditet, hvilket betyder yderligere omkostninger for bankerne.

- Ved at pålægge bankerne flere store omkostninger, kan det ikke undgås, at bankernes kunder rammes i form af højere priser og lavere udlån. Det vil mindske den økonomiske vækst og føre til tab af arbejdspladser stik imod ønsket, siger Jørgen A. Horwitz.

- Forslaget om en aktieomsætningsafgift på 4 mia. kr. er også et rent selvmål og vil indbringe langt mindre, end S og SF forventer. Der er ingen tvivl om, at den vil være til mere skade end gavn. Erfaringer fra andre lande viser, at en afgift vil reducere antallet af handler i et relativt lille aktiemarked som det danske. Kapitalforvaltningen flytter ud af landet, som vi tidligere har set det i Sverige, da de i en kort periode havde en lignende aktieomsætningsafgift, siger Jørgen A. Horwitz.

- S og SF vil med deres plan udhule borgernes pensionsopsparinger, og virksomhedernes muligheder for at hente kapital på aktiemarkedet vil blive forværret - alt sammen til skade for arbejdspladser og den økonomiske udvikling i Danmark, siger Jørgen A. Horwitz.

- Det er bemærkelsesværdigt, at S og SF vælger at beskatte bankerne så hårdt, når de selv siger, at det kræver en stærk finansiel sektor præget af hård konkurrence, hvis danske virksomheder skal kunne skaffe sig finansiering på attraktive vilkår. Det er ganske enkelt en misforståelse at de facto statsejede banker vil skabe mere konkurrence. Tværtimod vil de skabe ulige konkurrencevilkår for de almindeligt forretningsdrevne banker, og derudover vil incitamentet for udenlandske banker til at komme ind på det danske marked mindskes. Samfundet har gavn af konkurrence, men det skal være konkurrence på lige vilkår, siger Jørgen A. Horwitz.

- Virksomhederne får næppe lettere adgang til lån, da man må forvente, at en ATP-ejet bank vil gennemføre samme kritiske kreditvurdering som de almindelige banker. I modsat fald kan ATP ikke opfylde deres formålsparagraf om at sikre det bedst mulige pensionsafkast til danskerne.

Yderligere oplysninger: Jørgen A. Horwitz via pressechef Mikael Winkler 30161015