Forside Presse Pressemeddelelser 2012 Banker øger synlig...

Banker øger synlighed om formidlingsprovisioner

21. marts 2012

Penge- og Pensionspanelet har i dag offentliggjort en rapport om betaling af formidlingsprovisioner på investeringsforeningsområdet.

Formidlingsprovisioner betales af investeringsforeninger for det arbejde, der bliver udført af foreningernes distributører og for det distributionsnetværk, som investeringsforeningerne får stillet til rådighed.

Rapportens primære anbefaling er, at private investorer i højere grad gøres opmærksomme på omkostninger ved investering gennem investeringsforeninger, herunder betaling af formidlingsprovisioner.

"Vi noterer os rapportens hovedanbefaling, og i den forbindelse er vi glade for, at Finansrådet på bankernes vegne allerede har indgået en aftale med Forbrugerrådet og Dansk Aktionærforening, som øger synligheden af omkostninger og formidlingsprovisioner," siger underdirektør Søren Gade fra Finansrådet.

Aftalen indebærer, at private kunder, der får investeringsrådgivning i et pengeinstitut, vil blive præsenteret for såvel samlede omkostninger som formidlingsprovisioner i forbindelse med, at de modtager rådgivning. Endvidere vil nøgletallet Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP) og den eventuelle formidlingsprovision, et pengeinstitut modtager, fremover fremgå af den årlige depotoversigt for hver af de afdelinger, hvor kunden har beviser.

Yderligere oplysninger:
Underdirektør Søren Gade, Finansrådet, via pressechef Mikael Winkler, telefon 33 70 10 15.