Forside Presse Pressemeddelelser 2012 Den finansielle se...

Den finansielle sektor klar med 125 mio. kr. til landbrugsfinansieringsinstituttet

7. marts 2012

Den finansielle sektor i Danmark ønsker aktivt og konstruktivt at bidrage til regeringens forslag om at etablere et landbrugsfinansieringsinstitut (LFI). Et arbejde, der også involverer landbrugs- og fødevaresektoren og Finansiel Stabilitet A/S.

Selv om detaljerne om et institut for visse levedygtige landbrug fra Finansiel Stabilitet A/S og andre pengeinstitutter endnu ikke er på plads, er den finansielle sektor enig i, at det er vigtigt, at der findes en løsning som ikke er konkurrenceforvridende for hverken banker eller landmænd, og at pengene til at etablere LFI bliver fundet. Det er endvidere afgørende for den finansielle sektor, at instituttet kommer under tilsyn.

- I den finansielle sektor er vi enige med erhvervs- og vækstminister Ole Sohn i, at det kan være gavnligt at bidrage til at stabilisere landbrugssektoren. Der er derfor internt i sektoren enighed om, at medlemmerne af Finansrådet sammen med Nykredit Realkredit A/S og DLR Kredit A/S er parat til samlet at bidrage med 125 mio. kr. ud af den forventede basiskapital på ca. 300 mio. kr. til et nyt institut, der kan overtage anlægsfinansieringen for visse landbrug, når der er opnået enighed om vilkårene for instituttet, siger Finansrådets direktør, Jørgen A. Horwitz.

Ud over det direkte bidrag til etableringen af LFI forventes de enkelte banker fortsat at stille driftskreditter til rådighed for de landmænd der får engagementer overført til LFI. Såfremt der på et senere tidspunkt bliver behov for yderligere kapital til det påtænkte institut for levedygtige landbrug, forventer den finansielle sektor at pengene skal komme fra de, der vælger at benytte sig af det nye institut.