Forside Presse Pressemeddelelser 2012 Finansrådet enig i...

Finansrådet enig i vismandskritik af ny finansskat

29. maj 2012

Finansrådet er enig med vismændene i, at EU-Kommissionens forslag om en skat på finansielle transaktioner ikke er hensigtsmæssig, blandt andet fordi sådan en skat kan være med til at bremse for økonomisk vækst i Europa.

"Vismændene argumenterer solidt og overbevisende for, at en skat på finansielle transaktioner i praksis vil blive betalt af husholdningerne og almindelige virksomheder. Skatten kan dermed skabe større forvridninger i økonomien og er et dårligt værktøj til at gøre den finansielle sektor mere robust," siger Finansrådets direktør, Jørgen A. Horwitz.

Finansrådet glæder sig i øvrigt over vismændenes vurdering af, at de allerede besluttede finanspolitiske tiltag gradvist vil forbedre de offentlige finanser frem mod 2020.

"Vi er naturligvis glade for, at vismændene vurderer, at det danske økonomiske holdbarhedsproblem på sigt er blevet mindre, men det må ikke blive en sovepude. Og det er afgørende, at der ikke skabes tvivl om troværdigheden af den danske finanspolitik," siger Jørgen A. Horwitz.

Finansrådets samlede kommentarer til Det Økonomiske Råds diskussionsoplæg

Yderligere oplysninger: