Forside Presse Pressemeddelelser 2012 For mange bankrøve...

For mange bankrøverier i 2011

10. februar 2012

Antallet af bankrøverier i 2011 var stort set på niveau med året før - nemlig 116. Det er for mange, konstaterer Finansrådet, der dog glæder sig over, at udbyttet er dalende.

Der blev i 2011 begået 116 røverier mod danske pengeinstitutter. Dermed er antallet på niveau med 2010. Selv om antallet af røverier er dalet siden begyndelsen af årtusindet er det stadig alt for højt, mener Finansrådet.

- Det er et kedeligt højt niveau. Ikke mindst fordi ethvert røveri har store menneskelige omkostninger for de bankmedarbejdere, deres familier og de bankkunder, der bliver udsat for røveri, siger underdirektør i Finansrådet Klaus Jørn Jensen.

Han henviser til foreløbige resultater fra en kommende ph.d.-afhandling, Nationalbanken og Finansrådet har bidraget med økonomisk støtte til. Afhandlingen viser, at medarbejdere, som har været udsat for røveri, har større risiko for at udvikle posttraumatisk stresssyndrom (PTS).

- Til gengæld kan vi glæde os over, at røverne får mindre eller ingenting ud af anstrengelserne. Det gennemsnitlige udbytte er således for nedadgående, og vi kan ligeledes glæde os over, at politiets opklaringsprocent fortsat er meget høj, siger Klaus Jørn Jensen.

Finansrådet offentliggør ikke røveriudbytter af sikkerhedshensyn. Finansrådet følger røveriudviklingen tæt, og drøfter løbende med bankerne, hvordan bankfilialerne kan sikres endnu bedre mod røverier.

- Der skal være en balance mellem tilgængelighed og sikkerhed. Lukkede kontantsystemer og tidsforsinkelseslåse er nogle af mulighederne, ligesom vi fremover vil se et øget antal kontantløse filialer - ikke mindst af hensyn til de store menneskelige omkostninger, det har for medarbejderne, deres familier og de kunder, der bliver udsat for røveri, siger Klaus Jørn Jensen.

Røveristatistik

Yderligere oplysninger:
Underdirektør Klaus Jørn Jensen, Finansrådet via pressechef Mikael Winkler, telefon 33 70 10 15.