Forside Presse Pressemeddelelser 2012 Kunder udsat for m...

Kunder udsat for misbrug skal reagere snarest muligt

6. juni 2012

13 måneders reglen i forbindelse med kortmisbrug er den ultimative frist for kundens mulighed for at reagere overfor banken. Kunden skal imidlertid stadig reagere, så snart misbruget opdages.

Som det fremgik af Finansrådets udtalelser i DR Kontant den 5. juni 2012 er det betalingstjenestelovens regler, der regulerer spørgsmålet om kundernes frister for at gøre indsigelser.

DR Kontants udsendelse kan give det indtryk, at kunderne i alle tilfælde kan vente 13 måneder med at gøre sin indsigelse over en uautoriseret betaling gældende.

De 13 måneder til at gøre indsigelse er en ultimativ frist, men som kunde skal man reagere snarest muligt, når det uautoriserede træk opdages. Hvis der ikke reageres snarest muligt, angiver reglerne i betalingstjenesteloven, at kunden mister sin indsigelsesmulighed.

Betalingstjenesteloven angiver ikke en definition af begrebet "snarest muligt". Der kan derfor ikke gives et klart svar på, hvornår man som kunde skal henvende sig for at have reageret snarest muligt. Det vil i hvert enkelt tilfælde være op til en konkret vurdering. Det gode råd er dog ikke at tøve med at henvende sig i banken, hvis man som kunde konstaterer et uautoriseret træk på sit betalingskort.

Man skal som kunde endvidere være opmærksom på, at hvis man har godkendt betalingen, gælder der ikke en 13 måneders frist. Her er fristen for indsigelser 8 uger.