Forside Presse Pressemeddelelser 2012 Unge iværksættere ...

Unge iværksættere forbedrer sikring mod cykeltyverier

26. april 2012

Elever fra Aabenraa Statsskole vandt i dag 25.000 kroner og en plads i den internationale finale i European Business Game i Slovakiet med en opfindelse, der sikrer cyklen mod tyveri.

Hvordan slipper vi for, at cyklen gang på gang bliver stjålet? Sådan tænkte en gruppe gymnasieelever fra Aabenraa Statsskole, da de skulle udvikle en praktisk og brugbar idé i forbindelse med konkurrencen European Business Game.

Som tænkt - så gjort. Mette Nicolaisen, Lin Jensen og Nanna Kock Johansen udviklede en cykelparkering med indbygget lås. Ideen er, at cyklisterne kan abonnere på en parkeringsplads, og ved hjælp af et kort og en automat bliver cyklen låst fast til et særligt indrettet cykelstativ og dermed bedre sikret mod tyveri.

I dag præsenterede holdet deres iværksætterprojekt ved den danske finale i European Business Game i Finanssektorens Hus i København. Projektet røg til tops i konkurrencen, og holdet kunne gå hjem med en check på 25.000 kroner og retten til at deltage i den internationale finale, der finder sted i Slovakiet.

"European Business Game er med til at skabe og understøtte en stærkere iværksætterkultur i Danmark samtidig med, at eleverne får en dybere finansiel forståelse. Det er vigtigt og en væsentlig grund til, at bankerne og gymnasier over hele landet nu på tyvende år har valgt at stå bag EBG", siger direktør Jørgen A. Horwitz, fra Finansrådet, der er hovedsponsor for iværksætterkonkurrencen i tæt samarbejde med Foreningen af Lærere i Erhvervsøkonomi og Driftøkonomisk Forening.

European Business Game er en europæisk konkurrence for gymnasieelever, der dyster om at etablere den bedste fiktive virksomhed. I 2012 deltager 1.200 elever i den danske del af konkurrencen. Dermed er der næsten sket en fordobling af tilmeldte elever på to år.

I år blev der desuden uddelt fire andre priser: Årets publikumspris blev vundet af elever fra Himmelev Gymnasium, der også vandt årets podcast. Omtankeprisen fra Q8 blev vundet af elever fra Næstved Gymnasium og særprisen fra DI blev vundet af elever fra Odense Katedralskole.

European Business Game gennemføres i et samarbejde med landets gymnasier, banker og virksomheder, som stiller rådgivere og konsulenter til rådighed for eleverne, som dermed får et godt indblik i, hvordan virksomhederne arbejder i det daglige. Vinderne af den danske finale går videre til den internationale finale med deltagere fra store dele af Europa.

Læs mere om European Business Game.