Forside Presse Pressemeddelelser 2013 Vækstplan er godt ...

Vækstplan er godt nyt for både landbrug og banker

16. december 2013

​Regeringens seneste vækstinitiativ vil forbedre landbrugets muligheder for at øge indtjeningen og for at skaffe risikovillig kapital.

Dele af landbruget har længe haft udfordringer med indtjeningen og muligheden for at skaffe risikovillig kapital.

Finansrådet er derfor positiv over for regeringens seneste vækstplan for fødevarer.

”Moderniseringen af landbrugsloven giver mulighed for, at landbruget kan tiltrække risikovillig kapital, og en mere målrettet regulering betyder, at landbruget kan konkurrere på bedre vilkår og dermed øge indtjeningen”, siger vicedirektør i Finansrådet Louise Mogensen.

Louise Mogensen konstaterer, at landbrugsbedrifterne de seneste 20 år har udviklet sig til større produktionsvirksomheder:

”Den unge landmands kapitalbehov er i dag så stort, at uanset hvor dygtige de unge landmand måtte være, er det de færreste, der kan rejse den nødvendige kapital. Derfor må den risikovillige kapital komme fra eksterne investorer. Investorerne kan desuden supplere landmandens kompetencer inden for eksempelvis ledelse, økonomi og risikostyring.”

Vækstplanen medvirker desuden til, at landbruget som helhed professionaliseres, ejes og drives som andre erhverv, hvilket Finansrådet finder positivt.