Forside Presse Pressemeddelelser 2013 Regeringsudspil po...

Regeringsudspil positivt for dansk økonomi

26. februar 2013

Regeringens seneste to udspil, Konkurrenceevnepakken og kontanthjælpsreformen, er godt nyt for dansk erhvervsliv, danske arbejdspladser og dermed dansk vækst.

Vækst i dansk økonomi forudsætter bedre rammevilkår for dansk erhvervsliv. Derfor ser Finansrådet positivt på konkurrenceevnepakken, som netop tilgodeser virksomhedernes vilkår. Enhver sænkelse af skatter og afgifter på dansk erhvervsliv er et skridt i retning af flere investeringer, mere innovation, flere danske arbejdspladser - og dermed øget vækst. Derfor er f.eks. en sænkelse af selskabsskatten med tre procentpoint, som foreslået af regeringen, særdeles velkommen. Også mandagens kontanthjælpsreform vil bidrage positivt til dansk økonomi.

”Jeg synes, der er grund til at rose regeringen for at udvise mod og handlekraft og for at sætte ind der, hvor det nytter. De seneste to udspil er stærkt tiltrængte og derfor meget velkomne”, siger direktør i Finansrådet Jørgen A. Horwitz.

”Konkurrenceevnepakken indeholder mange gode takter med sænkelsen af selskabsskatten som det afgørende, virksomme instrument. Det er vigtigt, at Danmark har en konkurrencedygtig selskabsskat. Også regeringens fokus på at reducere væksten i den offentlige sektor, der er en af verdens største,  er positivt. Det ligger i fin tråd med mandagens kontanthjælpsreform, der også vil bidrage positivt til dansk økonomi og efter alt at dømme vil sende flere mennesker i arbejde. De gode takter modvirkes dog noget af stigningen i aktieindkomstskatten”, anfører Jørgen A. Horwitz.

”Det er klart, at vi gerne havde set, at bankerne havde fået samme vilkår som det øvrige erhvervsliv, da det jo er bankerne, der skal facilitere den ønskede vækst i erhvervslivet. Ikke mindst set i lyset af de mange krav, der stilles til bankernes kapital og likviditet i de kommende år, er vi forundret og ærgerlige over, at bankerne ikke får del i lettelsen”, siger Jørgen A. Horwitz.