Forside Presse Pressemeddelelser 2016 50.000 unge er fan...

50.000 unge er fanget i gældsfælden, mobiltelefonen er hovedsynderen

14. marts 2016

50.000 eller hver 20. ung i Danmark er fanget i gældsfælden og registreret som dårlig betaler i Danmarks største skyldnerregister RKI. Samlet set misligholder de unge gæld for knap 1,4 mia. kr. Hver tredje anmærkning til RKI kommer fra en informations- eller televirksomhed.

For at undgå, at flere unge ender som dårlig betalere, er Finansrådet gået sammen med Danmarks Matematiklærerforening og skabt Pengeuge. Formålet med Pengeuge er, at højne børn og unges finansielle forståelse gennem undervisning i matematik i grundskolens ældste klasser. Pengeugen løber af stablen i denne uge fra den 14. til den 18 marts på 600 skoler rundt om i landet.

- At hver 20. ung i Danmark er fanget i gældsfælden er ikke kun et problem for den enkelte, men også for samfundet. At bære en gældsbagage med sig som ung, vil gøre det sværere at få en sund økonomi i voksenlivet, lyder det fra vicedirektør i Finansrådet Louise Mogensen.

De unge, der skylder gæld, er bosat i hele Danmark. Men især region Syddanmark og region Sjælland har mange unge i RKI.

Figur 1: Landsgennemsnit på regioner
Anm.:   Tallene viser at de unge, der skylder gæld, er bosat i hele Danmark. Men især region Syddanmark og region Sjælland har mange unge i RKI
Kilde: Finansrådets beregninger pba. af data fra Experian.

- Formålet med Pengeuge er at ruste de unge til at håndtere deres privatøkonomi tidligt i livet. Det er der behov for i hele Danmark, og vi kan især se, at der er store regionale forskelle på, hvor I landet de unge skyldnere bor. Ved hjælp af Pengeuge, når vi ud i alle afkroge af Danmark, siger Louise Mogensen.

Mobiltelefonen er hovedsynderen

De unge misligholder gæld for knap 1,4 mia. kr.  Tal viser, at det især er til information og kommunikation, herunder teleselskaber, at de unge skylder penge. Her løber det samlede beløb op i 300 mio. kr. Mere end hver tredje anmærkning til RKI kommer fra en informations- eller televirksomhed.

Figur 2: RKI-registreringer blandt unge fordelt på brancher
Anm.:   Tallene viser fordelingen af RKI-betalingsanmærkninger på brancher blandt gruppen af unge mellem 18 og 30 år, november 2015.
Kilde: Finansrådets beregninger pba. af data fra Experian

- Noget tyder på, at det især er mobiltelefonen, der er hovedsynderen når det kommer til at stifte gæld blandt de unge, siger Louise Mogensen og fortsætter:

- Vi bliver alle fristet hele tiden af den nyeste Iphone eller Samsung, og mobiltelefonen er for mange unge et statussymbol. Derfor går de ret langt i jagten på at få en – og tilbuddene står i kø. Med Pengeuge gør vi et forsøg på at oplyse de unge om, hvordan man bedst sparer op til drømmene, og hvordan man ikke ender i gæld, slutter Louise Mogensen.

Yderligere oplysninger:
Finansrådets pressechef Stine Luise Hansen, telefon: 3016 1009 eller mail: slh@finansraadet.dk

Praktisk:  Indsatsen kører i uge 11 fra den 14. til den 18.
                marts. En række af landets bankdirektører og
                rådgivere er gæsteundervisere.
                Se mere om pengeugen på:

Se Pengeugens 4 animationsfilm om sikkerhed på nettet

Figur 3: Unge RKI-registreret i forhold til alle unge fordelt på landsdele

Anm.:   Tallene viser antallet af unge mellem 18 og 30 år, som var registreret med mindst én anmærkning i RKI ved udgangen af november 2015 i forhold til det samlede antal unge i den pågældende landsdel.
Kilde: Finansrådets beregninger pba. af data fra Experian.

Figur 4: Unge RKI-registreret i forhold til alle unge fordelt på kommuner
Anm.:   Tallene viser antallet af unge mellem 18 og 30 år, som var registreret med mindst én anmærkning i RKI ved udgangen af november 2015 i forhold til det samlede antal unge i den pågældende kommune..
Kilde: Finansrådets beregninger pba. af data fra Experian.