Forside Presse Pressemeddelelser 2016 Fald i udlånsrente...

Fald i udlånsrente er godt nyt for vækst og virksomheder

25. maj 2016

Tal fra Nationalbanken og Finansrådet viser, at bankernes udlånsrenter på store og små erhvervslån er faldet støt de seneste tre år. Det er godt nyt for virksomhederne og understøtter væksten i Danmark, lyder det fra Finansrådet.

Bankernes udlånsrenter til ikke-finansielle virksomheder faldt i marts måned til et nyt lavpunkt. Det viser de seneste tal fra Nationalbanken.

- Renten er faldet stødt de sidste tre år, og virksomheder kan derfor lige nu få et erhvervslån til en meget lav rente. En virksomhed, der låner 5 mio. kr. i banken i dag vil i gennemsnit spare 45.000 kr. i renteudgift om året, fastslår Niels Storm Stenbæk.

- Virksomhederne kan hente store besparelser hjem på lån. Pengene kan de i stedet bruge på at udvikle og investere i deres forretning. Det kommer os alle sammen til gode, da det skaber mere vækst i samfundet, siger Niels Storm Stenbæk

Fra 4.kvartal 2013 til 1. kvartal 2016 faldt bankernes gennemsnitlige ud-lånsrente for ikke-finansielle virksomheder næsten 1 pct. point for både store og små lån. Mens renteniveauet naturligt nok er lavere for de helt store lån, der typisk gives til større velkonsoliderede virksomheder, er den gennemsnitlige rente faldet lige meget for lån over og under 7,5 mio. kroner.

Dette er især godt nyt for de små og mellemstore virksomheder, der i overvejende grad søger lånefinansiering gennem bankerne og i mindre grad gennem andre finansieringskilder.

- Det gør det lettere for virksomhederne at afdrage deres lån, giver lavere tab og behov for hensættelser i de danske banker og bidrager dermed til at løfte væksten i Danmark, slutter Niels Storm Stenbæk.

For yderligere oplysninger kontakt Finansrådets pressechef Stine Luise Hansen på telefon: 30161009 eller på slh@finansraadet.dk

Anm.: Eksklusiv repoforretninger
Kilde: Danmarks Nationalbank