Forside Presse Pressemeddelelser 2016 Finansrådet hilser...

Finansrådet hilser ny lånevejledning velkommen

1. februar 2016

​Finanstilsynet har i dag offentliggjort den nye vejledning til kreditvurdering af boligkøbere i vækstområder, hvor der sker større prisstigninger, f.eks. Aarhus samt København og omegn.

”Det er vigtigt, at vi har et sundt og robust boligmarked i Danmark. Helt overordnet ser vejledningen fornuftig ud, og den kommer til at supplere kreditinstitutternes i forvejen grundige kreditvurderinger,” siger Kenneth Joensen, juridisk direktør i Finansrådet.

Finansrådet efterspurgte mere fleksibilitet i reglerne undervejs i processen – og det er glædeligt, at det er blevet indarbejdet til gavn for ikke mindst de kommende boligkøbere, så der kan ske fravigelser i relevante situationer.

”Vi har haft en tæt dialog med Finanstilsynet, hvor vi har påpeget behovet for fleksibilitet, så vejledningen ikke risikerer at føre til uhensigtsmæssige afvisninger af kunder. Derfor er vi også glade for, at Finanstilsynet har lyttet til os, så det bliver muligt at yde lån til i øvrigt kreditværdige kunder,” siger Kenneth Joensen.

Lånevejledningen fra Finanstilsynet er i vist omfang allerede udtryk for gældende praksis i kreditgivningen. Det er derfor Finansrådets vurdering, at boligkøbere ikke vil opleve, at der pludselig sker et stort skifte fra den ene dag til den anden i kreditgivningen som følge af denne vejledning.

Yderligere Information:
Kommunikationsdir. Nina Munch-Perrin: tlf. 3016 1006