Forside Presse Pressemeddelelser 2016 Nordiske og hollan...

Nordiske og hollandske banker går sammen i advarsel til EU om Basel-krav

15. november 2016

Bankerne i de tre nordiske lande, Danmark, Sverige og Finland, samt de hollandske banker går nu sammen i en fælles advarsel til Europa-kommissionen om de vidtrækkende konsekvenser Basel IV-kravene vil have, hvis de indføres i sin nuværende form.

I dag mødes direktørerne i de fire landes bankorganisationer med Europa-kommissærerne Valdis Dombrovskis og Jyrki Katainen for at diskutere implementeringen af kravene. Her vil de advare om, at Basel IV er en trussel mod de europæiske banker og deres evne til at understøtte den europæiske vækst.

- Kapitalkravene bør afspejle risikoen på lånene, og danskerne er rigtig flittige til at betale, hvad de skylder. Det vil gøre det dyrere for helt almindelige kunder at gå i banken og låne penge, hvis kapitalkravene øges uforholdsmæssigt, og i sidste ende vil det skade økonomien og beskæftigelsen, siger Ulrik Nødgaard, direktør i Finansrådet.

Hovedproblemet er det markante gulvkrav, der er lagt op til. Kapitalgulvet betyder basalt set, at det stort set koster det samme for bankerne, ligegyldigt om de låner pengene ud til svage kunder eller gode kunder. Derfor skal banker med lav risiko i deres lånporteføljer i princippet polstre sig lige så meget som banker, der låner ud med en langt højere risiko.

Det vil især ramme banker i lande, hvor man typisk arbejder med en lavere risiko i udlånsporteføljerne.
Finansrådet i Danmark har beregnet, at effekten af et kapitalgulv på 80 % vil indebære en stigning i kapitalkravet for danske institutter alene på 130 mia. kr.

Finansrådet har vurderet, at det vil reducere beskæftigelsen med omtrent 15.000 i Danmark.

De fire landes banker advarer samtidig om, at kravene vil udviske incitamenterne for at låne ud med lavere risiko og dermed skubbe bankerne imod mere risikable låneporteføljer.

Derfor kan Basel IV-kravene i sidste ende have den helt modsatte effekt af det egentlige formål med at sikre mere stabile europæiske banker.

Læs det fælles positionspapir her.

For yderligere information:
Kontakt Pressechef Stine Luise Hansen på SLH@finansraadet.dk eller på tlf: 30161009