Forside Presse Pressemeddelelser 2016 Ny rapport rejser ...

Ny rapport rejser debat om kontanternes fremtid

23. juni 2016

Ny rapport rejser debat om kontanternes fremtid
Betalingsrådet har i dag offentliggjort en rapport om kontanters rolle i samfundet. Rapporten er et godt afsæt til en fortsat diskussion  om kontantreglen, som tvinger alle butikker til at modtage kontanter, lyder det fra Finansrådet.

Rapporten beskriver kontanters historiske, men til stadighed aftagende rolle i samfundet, ligesom rapporten sætter fokus på lovgivningen omkring brugen af kontanter og de egenskaber, både positive og negative, som kontanter har som betalingsmiddel.

- Vi hilser rapporten fra Betalingsrådet velkommen. Det rejser en debat om kontanternes betydning og fremtid i vores samfund, og vi har en stor interesse som brancheorganisation i at spille konstruktivt ind i debatten, siger digitaliseringsdirektør i Finansrådet Michael Busk-Jepsen.

Rapporten illustrerer både fordele og udfordringer i brugen af kontanter.

- Kontanter er et relativt dyrt betalingsmiddel, og der er store omkostninger for samfundet forbundet med risikoen for røveri, for ikke at nævne de menneskelige omkostninger for dem, der bliver udsat for sådant røveri, siger Michael Busk-Jepsen.

Forsøgsordning med kontantreglen
I Finansrådet håber man, at rapporten kan bidrage positivt til dialogen om kontantreglen. Finansrådet mener, at reglen bør lempes delvist med fx en forsøgsordning. En forsøgsordning kunne skrues sammen, så bekymringer omkring konsekvenserne for særlige udsatte samfundsgrupper imødegås bedst muligt, lyder det fra brancheorganisationen.

- Vi ser gerne, at der bliver enighed om en forsøgsordning, hvor butikker får mulighed for at afvige fra at modtage kontanter. Det kunne fx være i nattetimerne, hvor risikoen for røveri er størst, eller til særlige butikker eller situationer, hvor kontanter ikke er hensigtsmæssige, siger Michael Busk-Jepsen og slutter:

- Vi tror ikke, at en lempelse af kontantreglen ville føre til, at butikker vil holde op med at modtage kontanter, som rapporten også konkluderer. Men det ville kunne give nye og bedre muligheder for dansk erhvervsliv.

Læs hele rapporten

For yderligere information kontakt Finansrådets pressechef Stine Luise Hansen på telefon: 3016 1009