2017

​​Næste generation NemID er godt på vej og har nu fået et navn. NemID bliver til MitID, og den nye løsning skal være en brugervenlig og fremtidssikret nøgle til netbanken, Digital Post og meget mere.

​Ved udgangen af 2016 ligger huspriserne på landsplan 456 kr. højere pr. kvadratmeter end for et år siden. Det svarer til en stigning på 3,8 pct.

​Rapporten sætter fokus på unge fanget i RKI, på de unges gælds- og opsparingsadfærd, forældrenes vurdering af deres børns finansielle forståelse, samt de unges digitale vaner og sikkerhed.

​Øget gennemsigtighed og mobilitet for boligejerne

På mandag sættes årets Pengeuge i gang.

31.000 folkeskoleelever på 900 skoler sidder klar til at tage imod 750 gæsteundervisere fra de danske banker. Deltagelsen er steget massivt siden Pengeuge gik i luften for tre år siden.

​Nye tal fra Finans Danmark viser en fortsat stigning i angrebsforsøgene mod de danske netbanker. Bankerne havde i 2016 held til at forhindre 75 pct. af angrebene. Det samlede tab for 2016 landede på 7,2 mio. kr. Sikkerheden øges i højt tempo – men det samme gør de IT-kriminelles metoder, lyder det fra Finans Danmark, som følger udviklingen tæt.

​​Forbuddet mod formidlingsprovision i forbindelse med porteføljeplejeordninger er i disse måneder ved at blive indført ved lov i Danmark, ligesom i resten af Europa.

​Selvom antallet af angreb mod danske pengeautomater og bankrøverier ligger forholdsvist stabilt i forhold til sidste år, vil der ikke blive slækket på sikkerheden.

​Mængden af klager over banker til Pengeinstitutankenævnet falder kraftigt og er nu på det laveste niveau i ni år. Det viser nye tal fra Pengeinstitutankenævnet og Finans Danmark.

​Politiken skriver i dag, at Finans Danmark og Forbrugerrådet Tænk går sammen i en fælles advarsel mod at ophæve de regler, der forpligter kviklånsfirmaer, bilforhandlere, elektronikbutikker og andre mindre låneudbydere til tydeligt at skilte med priserne på deres lån.

​Kommentar til politisk aftale vedr. øget gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet

​Finans Danmark har i dag sagt farvel til 19 medarbejdere, og en del andre medarbejdere har skiftet chef.  Det er status, efter at den nye brancheorganisation, Finans Danmark, i dag har afsluttet processen med at sætte det nye hold, der skal sikre, at Finans Danmark kommer godt fra start.

​Politiken bringer i dag nye tal fra Penge- og Pensionspanelet, som viser, at én ud af fem danskere har haft problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Det handler om finansiel forståelse, lyder det fra Finans Danmark som i uge 11 for tredje år i træk kickstarter Pengeuge, der netop skal ruste unge til at håndtere deres økonomi

Københavns fintechhub, Copenhagen FinTech, har fundet sin nye bestyrelsesformand. Det bliver den tidligere Global Head of Technology and Operations i Saxo Bank, Mikael Munck, der sætter sig formandsstolen hos det ambitiøse fremstød inden for financial technology, forkortet FinTech.

​FinansDanmark har i dag meddelt alle ansatte, at den igangværende sammenlægning betyder, at der skal siges farvel til et sted mellem 20 til 25 medarbejdere.

​Hvis EU-Kommissionens forslag til revision af EU´s regler om kapitalkrav gennemføres, vil det ramme det meget velfungerende marked for realkreditobligationer og gøre det dyrere for boligejere og virksomheder. Det fremgår af det høringssvar, som FinansDanmark netop har afgivet til Finanstilsynet.