Forside Presse Pressemeddelelser 2017 Angreb mod de dans...

Angreb mod de danske netbanker stiger fortsat

6. marts 2017

Nye tal fra Finans Danmark viser en fortsat stigning i angrebsforsøgene mod de danske netbanker. Bankerne havde i 2016 held til at forhindre 75 pct. af angrebene. Det samlede tab for 2016 landede på 7,2 mio. kr. Sikkerheden øges i højt tempo – men det samme gør de IT-kriminelles metoder, lyder det fra Finans Danmark, som følger udviklingen tæt.

Tallene for 4. kvartal 2016 viser, i lighed med tidligere år, en stigning i angrebene i forhold til årets første tre kvartaler. Antallet af angrebsforsøg er steget med ca. 40 pct., og tilsvarende er antallet af sager med tab steget med ca. 70 pct. i forhold til 3. kvartal 2016.

”Det er en kedelig udvikling, men også en udvikling, som desværre må forventes, og som er i tråd med den generelt stigende cyberkriminalitet. Tabstallene er dog stadig beskedne set i forhold til de mange mia. kr., der hver eneste dag overføres i Danmark. Bankerne har konstant fokus på at styrke sikkerheden, men de IT-kriminelle er også dygtige til at finde nye metoder”, siger digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen.

Netbrud.JPG

De fleste angreb forhindres
Det er i 4. kvartal lykkes for bankerne at forhindre 75 pct. af misbrugsforsøgene, hvilket dog er et nøk mindre end tidligere kvartaler i 2016.

Omfanget af traditionelle forsøg på indbrud, der typisk er Fraud og Malware er meget lavt og har ikke medført et tab i 4. kvartal. Men samtidig er der sket set en kraftig vækst i omfanget af såkaldt Social Engineering rettet mod kunderne gennem phishing og smishing, hvor bankkunder lokkes gennem mails eller sms’er til at give kriminelle adgang til ens konti.

”Vi ser en klar stigning i sager, hvor det groft sagt er kunderne, der selv åbner døren for tyven. Det gør det svært at forhindre tab, og det viser os, at vi som forbrugere fortsat skal have stor opmærksomhed på sikker adfærd på nettet,” fortæller Michael Busk-Jepsen og fortsætter:

”Heldigvis forhindrer bankerne fortsat langt størstedelen af angrebene, så de IT-kriminelle i tre ud af fire tilfælde går tomhændet væk. Men der er ingen tvivl om, at udfordringen bliver større, og at det også er meget op til den enkelte ikke at lukke fjenden ind gennem en sms eller email,” siger Michael Busk-Jepsen.

Unge, digitalisering og Pengeuge
I 2016 anvendte 87 pct. af unge internetbrugere i alderen 16-24 år netbank. De unge er en målgruppe som Finans Danmark i høj grad har fokus på i Pengeuge – også når det kommer til sikkerhed på nettet.

”I Finans Danmark ved vi godt, at mange særligt unge færdes på nettet. De shopper og bruger netbank. Og I årets pengeuge sætter vi derfor særligt fokus på at lære de unge om sikker adfærd på nettet. Og give dem redskaber til at sikre sig mod angreb,” slutter Michael Busk-Jepsen.

For yderligere information kontakt Finans Danmarks presserådgiver Nicholas Rindahl på telefon: 30 16 11 24 eller på nmr@fida.dk