Forside Presse Pressemeddelelser 2017 Pengeuge skaber fi...

Pengeuge skaber finansiel forståelse

22. januar 2017

Politiken bringer i dag nye tal fra Penge- og Pensionspanelet, som viser, at én ud af fem danskere har haft problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Det handler om finansiel forståelse, lyder det fra Finans Danmark som i uge 11 for tredje år i træk kickstarter Pengeuge, der netop skal ruste unge til at håndtere deres økonomi.

Tallene fra Penge- og Pensionspanelet viser, at blandt 800.000 danskere har knap en ud fem inden for det sidste år har haft problemer med at få deres indtægt til at dække faste udgifter og forbrug. Fire ud af ti har mindst to gange inden for det seneste år ikke haft penge til at betale en regning eller et lån til tiden.

-Det er tankevækkende, at så mange danskere oplever, at økonomien ikke hænger sammen. Det handler basalt set om mangel på finansiel forståelse, om at kende sin indtægt og sine udgifter og lægge et budget som holder, siger ansvarlig for Pengeuge i Finans Danmark, Mads Rørvig.

Under sidste års Pengeuge viste tal, at 50.000 eller hver 20. ung i Danmark var fanget i gældsfælden og registreret som dårlig betaler i Danmarks største skyldnerregister RKI. Samlet set misligholdte de unge gæld for knap 1,4 mia. kr. Hver tredje anmærkning til RKI kom fra en informations- eller tele-virksomhed.

-Med pengeuge har vi fokus på de unge i 8-9 klasse. De bliver klædt på til at lægge et budget, have overblik over deres økonomi, og samtidig gør vi det klart for dem, hvad ÅOP er, og hvordan de undgår at ende i RKI som dårlige betalere, siger Mads Rørvig og slutter:

-Finansiel forståelse skal leges ind fra barnsben. På den måde sikrer vi, at de ikke senere i livet får problemer med økonomien. Tallene fra Penge– og Pensionspanelet viser, at der er hårdt brug for initiativer som pengeuge, slutter Mads Rørvig.

Yderligere oplysninger
Kontakt Finans Danmarks pressechef Stine Luise Hansen på telefon: 30161009 eller på slh@finansraadet.dk